
Pravidla
Letos jsme podstatně měnili pravidla oproti předchozím létům, každý účastník hry (člen i rover) by si je tedy měl přečíst alespoň 1x.
Svět a pohyb ve světě
- Svět se dělí na postavy, „CP-čka“ a skřety (+ organizátory).
- Organizátoři jsou čtyři (Luka, Tonda, Šimon, Florián). Chodím za nimi pro radu. Jejich slovo je zákon. Je možné je ale vidět ve světě pohybovat se jako např. bardi.
- Skřeti jsou humanoidní bestie, které se občas srocují do tlup. Můžu je zabíjet a získat z nich materiály, příp. krást jejich nashromážděný lup. Nemají schopnosti.
- CP-čka (cizí postavy) jsou většinou starší účastníci a není jich mnoho. Jsou to pevné články světa, v němž se pohybuji, proto jsou silnější a odolnější než kdokoliv jiný. Nemohou si zvyšovat úrovně svých schopností.
- Postavy jsou všichni ostatní. Každý účastník kromě CP-ček a skřetů si vymýšlí svou postavu sám v registračním formuláři (REGISTRACE). Mají takové vlastnosti, které buď dostanou na začátku ve svém profilu, nebo je získají ve hře. Jejich příběh je omezen jen roleplayem a pravidly hry.
- Hraju férově, chovám se slušně. LARP jsem si přijel užít, nekazím hru ostatním, nehledám zbytečně díry v pravidlech.
- Snažím se, aby se nikdo nezranil. Když s někým bojuji na nebezpečném místě (například mezi větvemi či pařezy), můžeme se domluvit a přejít na bezpečné místo opodál. Na jakékoliv nebezpečí soupeře upozorním.
- Když náhodou ke zranění dojde, ohlásím to zdravotníkovi. Zdravotník se většinu času nachází uprostřed světa, místo specifikujeme před hrou. Pokud zdravotník není poblíž, ohlásím to nejbližšímu roverovi a ten ho zavolá. Číslo na zdravotníka mám na glejtu.
- Pokud jde o pravidla, mají organizátoři vždycky pravdu. Když s něčím nesouhlasím, jdu to řešit soukromě s osobou, které se to týká, a nehádám se o blbostech uprostřed bitvy. Kdybych měl větší nejasnosti, můžu se zeptat nějakého organizátora.
- Má svoboda je omezena pouze pravidly, roleplayem a základní lidskou slušností. Do hry netahám, co tam nepatří.
- Když jsou někde mezi stromy natažené provázky/textilie, platí za pevné zdi. Nejde je podlézat a nablízko přes ně nelze útočit. Kouzlit či střílet jde pouze směrem ven z hradeb.
Život, odpočinek, smrt
ŽIVOT
Každá postava má na začátku takový počet životů, který má napsaný ve svém profilu.
Maximální počet životů si mohu zvýšit dovedností fyzická zdatnost.
Životy si mohu doplnit pivem, lektvarem, kouzlem, svitkem nebo oživením (poté co zemřu).
ODPOČINEK
Na začátku hry mám odpočinek. Odpočinek buď mám, nebo nemám. Nesčítá se, nemůžu mít 2 odpočinky. Potřebuji ho na kouzlení a průzkum podzemí. Tím ho také ztrácím. Ztrácím ho také smrtí a oživuji se vždy bez něj.
Existuje řada způsobů, jak si odpočinek ve hře doplnit (např. kořalkou v hospodě, trávou z bažin, svitkem, ...).
SMRT
Umírám stylově: Pokud jsem herně zraněn, zahrnu to do svého roleplaye. Pokud jsem herně zabit (přijdu o všechny své životy) a je-li to bezpečné, padnu k zemi a předstírám smrt.
Každá zabitá postava může být svým vrahem obrána o všechny své herní předměty (ne kostým, zbraň, glejt, papoušek, hud. nástroj). Když mě jako mrtvolu někdo obírá, pomůžu mu s tím a nenutím ho prohlédávat mě. Nesmím žádný předmět zatajit.
Když zemřu, neutíkám rovnou na oživovadlo. Vždy čekám, dokud se můj vrah nevzdálí, než se mohu zvednout a odejít na oživovadlo.
Pokud nejsem popraven, mohu se oživit na oživovadle/hřbitově, zaznačeném na mapě v glejtu. Na oživovadlo/hřbitov odcházím s rukou na hlavě. Když tam dorazím, řídím se pravidly napsanými na kartonu s instrukcemi.
Zabíjení lidí hned poté, co se oživí (spawn killing), je zakázáno.
Umírání v dolech, lesech, jeskyních a dungeonech: Pokud zemřu v dole/lese/dungeonu, zamířím na nejbližší oživovadlo, jen nedržím ruku na hlavě, ale na rameni. Takovouto mrtvolu je možné zastavit a obrat o herní předměty (ne kostým, zbraň, glejt, papoušek, hud. nástroj).
Specifický způsob smrti je popravou (rituální/veřejné zabití, které tvoří příběh LARPu). Popravený nejde na oživovadlo, ale vyhledá v poli organizátora (Luku, Tondu, Šimona, Floriána). Pokud si nejsem jistý, jestli jsem byl popraven, také vyhledám organizátora.
Boj
Zásahové zóny jsou: celé tělo kromě hlavy a rozkroku, ruce po zápěstí, nohy od kotníků nahoru.
Zbraní se nebodá a podřezávání ve hře nefunguje.
Rána musí mít nápřah, aby byla platná. Mrskání jako o Velikonocích neplatí.
Rány tlumím. Nechci svému protivníkovi namlátit ani mu zlomit meč.
Zásahy si uznává zasažený dle svého svědomí!
Ve hře můžu používat jen zbraně vyrobené dle limitů, které budou na začátku akce schváleny, a zbraně získané skrz interakce se světem.
Velké polní bitvy (např. závěrečná) mají speciální pravidla, která organizátoři vysvětlí.
Magie
Kouzla platí i do štítu a do zbraně.
Kouzla se musím naučit, abych je mohl používat. Každé kouzlo má speciální pravidla, která zná ten, kdo se ho naučil.
Účinek kouzla mi sdělí ten, kdo ho na mě seslal. Když někdo účinek mého kouzla nezná, budu ohleduplný a vysvětlím mu ho.
Kouzla je také možné sesílat pomocí magických svitků, a to i když je beze svitku seslat neumím. Kouzlo se v takovém případě sesílá podle instrukcí na svitku a svitek při seslání zaniká (roztrhnu ho).
Svitky i pergameny pro jejich výrobu se dají koupit u obchodníka nebo v klášteře. Pokud chci na pergamen napsat kouzlo, musím mít dovednost spisovatelství, kterou mě naučí její mistr v klášteře.
Při sesílání kouzla je nutné hlasitě pronést jeho formuli. Efekt se provede okamžitě. Chce-li se postižený ochránit (např. protikouzlem, imunitou), je nutné reagovat okamžitě a nahlas, aby bylo jasné, že seslané protikouzlo mělo účinek.
Lokace, budovy
Lokace jsou místa, kde se může odehrávat děj LARPu (např. město Varant, Innosův klášter…). Často jsou obehnány zdmi, příp. je možné kolem nich zdi postavit.
Budova vypadá jako karton pověšený na stromě. Jsou čtyři druhy budov:
- Doly, lesy – kartony s políčky. Je možné z nich získat suroviny
- Oživovadla, hřbitovy – Dá se u nich oživit. Je možné je zničit (otočením kartonu) a obnovit (sehnáním materiálu, který budova požaduje).
- Cvičiště, střelnice, laboratoř, jeskyně – interakcí s těmito budovami se získávají 1. úrovně některých dovedností, případně slouží pro účely vypsané na jejich kartonu. Také je možné je zničit (otočením kartonu) nebo obnovit (sehnáním materiálu, který budova požaduje)
- Dungeony (pravidla níže)
Ve hře existují i jiné lokace. Jsou reprezentovány kartonovou kartou s názvem a pravidly dané lokace.
Pokud postava interaguje s budovou, nelze ji zabít člověkem, který v budově není.
V budovách je možné zemřít. Pokud postava zemře v budově, zamíří na nejbližší oživovadlo, jen nedrží ruku na hlavě, ale na rameni. Takovouto mrtvolu je možné zastavit a obrat o herní předměty (ne kostým, zbraň, glejt, papoušek, hud. nástroj).
Předměty ve hře
Předměty se dělí na herní a neherní. Herní předměty (peníze, suroviny, lektvary, ...) se můžou brát, neherní předměty (zbraň, glejt, kostým, …) mi nikdo vzít nemůže. Neherními předměty jsou ve světě dále například hudební nástroje, papoušci či volně ležící truhly.
Všechny své předměty nosím u sebe, nebo si je viditelně ukládám na lokacích. Je zakázáno cokoliv schovávat po světě.
Jídlo se ve hře prodává, ale nemůže se krást.
Na některých lokacích se nacházejí předměty, které brát nelze. Jsou to zásoby ještě nevzniklého, nebo již zlikvidovaného materiálu. Označené jsou červenou páskou.
Není-li určeno jinak, odemčené truhly lze vybírat. K zamčeným truhlám se ve světě vždy nachází klíč. Je zakázáno je otevírat násilím. Je zakázáno truhly odnášet.
Zajetí
Abych někoho mohl zajmout, potřebuji herní předmět pouta.
Postavu mohu zajmout bezprostředně poté, co její životy klesnou na 0. V takovém případě zajatý neumírá, ale zůstává ve hře s 1 životem.
Zajetí vždy trvá 30 minut.
Pokud je člověk zajat pouty, musí být jeho věznitel stále u něj. Po dobu zajetí se uvězněný nesmí bránit.
V některých lokacích se nachází vězení. Když je vězeň doveden tam, musí tam až do konce svého věznění (30 minut od zajetí) čekat, i když ho nikdo nehlídá.
Vězeň může být popraven. Popravený nejde na oživovadlo, ale vyhledá organizátora.
Po uplynutí 30 minut zajetí může vězeň z pout i z vězení utéct. Na útěku může být zabit, ale nemůže být znovu zajat. Zajetí se nedá opakovat dvakrát bezprostředně po sobě.
Dovednosti
- Ve světě se můžu učit dovednostem. Existují 3 úrovně každé dovednosti.
- I. úroveň dovednosti se učí v budově, která s danou dovedností souvisí. Úkol, který každý potřebuje pro získání úrovně I, je napsaný na kartonu dané budovy.
- II. a III. úroveň se učí u mistrů dané dovednosti.
Můžu se stát mistrem (tj. učit danou dovednost), jen pokud mi jiný mistr své mistrovství předá a zároveň jsem na nejvyšší úrovni dané dovednosti.
Mistr po mně může chtít za dovednost nějakou činnost nebo materiály, případně mě může odmítnout, záleží na roleplayi.
Po splnění podmínek pro danou úroveň si postava zapíše sama (I. úroveň) nebo jí mistr zapíše (II. a III. úroveň) danou dovednost do glejtu.
Plnění úkolu se počítá od jeho zadání.
Výjimka: spisovatelství má jen 1 úroveň a učí je mágové v klášteře.
Dungeony (podzemí)
Pozn. U každého dungeonu budou pravidla, takže se je nemusíš učit nazpaměť.
Dungeony jsou speciální druh lokace. Fungují v podstatě jako gamebook. Jejich procházením můžeš získat zajímavé předměty.
Do dungeonu musí vstoupit vždy 2 lidé společně.
Pokud v dungeonu zrovna někdo je, s danou dvojicí se střídám po 1 patře.
Na průzkumníky v dungeonu nelze útočit zvenčí, dokud nevyjdou ven.
Dungeon se prolézá od 1. patra do posledního. Není možné přeskakovat. Dungeony se mohou prohlubovat/objevovat kvůli zemětřesením a propadům.
Z dungeonu je možné odejít a později se vrátit. V takovém případě průzkumníci pokračují z místa, kde naposledy skončili. Pokud jsou ve dvojici dva s rozdílnou nejvyšší dosaženou úrovní, jdou oba na vyšší (hlubší) z nich.
Podzemím průzkumníci postupují po patrech. Pokaždé mají několik možností, jak patrem projít. Nejprve si tedy jednomyslně zvolí možnost a poté otočí papírek, který kryje výsledek rozhodnutí (zepředu dole).
Některé cesty dungeonem jsou podmíněné. Je potřeba mít u sebe určité věci nebo ovládat určitou dovednost. Požadavek je vždy napsán v závorce.
Průzkumníkům není dovoleno číst možnosti, které si nezvolili.
Zvolení možnosti stojí oba průzkumníky 1 odpočinek. Pokud si ho tedy nedoplní, nemohou pokračovat dál.
Po úspěšném projití patra si oba průzkumníci vyberou dohromady 1 odměnu.
Pokud během procházení hráči umřou, odměnu samozřejmě nedostávají a musejí se jít oživit.
Umírání v dungeonech: Pokud zemřu v dungeonu, zamířím na nejbližší oživovadlo, jen nedržím ruku na hlavě, ale na rameni. Takovouto mrtvolu je možné zastavit a obrat o herní předměty (ne kostým, zbraň, glejt, ...).
JESKYNĚ
- Jeskyně jsou něco jako malé dungeony. Mají méně pater a nacházejí se většinou v divočině.
- Projití jeskyně neubírá odpočinek a není třeba jít ve dvojici. Není ale možné získat hmotné odměny.
- V jeskyni je možné se schovat před skřety a bestiemi.
- Jeskyně může být zavalená. V tom případě je třeba sehnat takový počet materiálů, který je třeba pro odvalení suti, aby se vrátily její funkce.
Pokud v jeskyni zrovna někdo je, s daným člověkem se střídám po 1 patře.
Jeskyně se prolézá od 1. patra do posledního. Není možné přeskakovat.
Z jeskyně je možné odejít a později se vrátit. V takovém případě pokračuji z místa, kde jsem naposledy skončil.
Není dovoleno číst možnosti, které jsem si nezvolil.
Umírání v jeskyních: Pokud zemřu v jeskyni, zamířím na nejbližší oživovadlo, jen nedržím ruku na hlavě, ale na rameni. Takovouto mrtvolu je možné zastavit a obrat o herní předměty (ne kostým, zbraň, glejt, ...).

